TAAL- & LEERTEAM

Maak kennis met Ine en Roxanne! 

De collega’s van het taal- en leerteam spitsen zich toe op onderzoek en behandeling van kleuters en kinderen met talige problemen zoals een taalachterstand, een taalstoornis of een fonologisch probleem, alsook kinderen met schoolse problemen zoals een lees-; schrijf- of spellingsachterstand.

Hierbij wordt aanvullend compenserend gewerkt: rekening houden met de capaciteiten en mogelijkheden van het kind binnen een specifiek leerdomein. Een nauwe samenwerking met de school is hierbij belangrijk.


Wij investeren bewust in diagnostisch en therapeutisch materiaal voor de aanpak van schoolse problemen tot de leeftijd van 12 jaar (~ 6e leerjaar). Een testing of behandeling van schoolse problemen na deze leeftijd is bij ons dan ook niet mogelijk. 

logoteam Gent (c) Karen Nachtergaele-151_websize
logoteam Gent (c) Karen Nachtergaele-131_websize
roxanne leer
logoteam Gent (c) Karen Nachtergaele-108
logoteam Gent (c) Karen Nachtergaele-5

SPECIALISATIES VAN HET TAAL- EN LEERTEAM:

ROXANNE

Opleidingen

  • Bachelor in de logopedie (Arteveldehogeschool Gent, onderscheiding)
  • Opleiding Sprint voor logopedisten (2021)
  • RekenTrapperS in 1,2 en 3 (2021)
  • Rekenzwakke kinderen leren omgaan met de rekenwereld tot 1000 (2021)
  • aanpak van fonologische stoornissen via Hodson & Paden, 2021
  • De multidisciplinaire aanpak bij schisis (2021)
  • Symposium 'samen sterk in de ondersteuning van taalproblemen bij meertalige kinderen (2022)

Info

  • Schoolbezoeken mogelijk, mits toestemming van directie

INE

Opleidingen

  • Bachelor in de logopedie (Arteveldehogeschool Gent, afstudeerjaar 2021 met onderscheiding)
  • Verdiepingscursus selectief mutisme (2021)
  • De multidisciplinaire aanpak bij schisis (2021)
  • Symposium 'samen sterk in de ondersteuning van taalproblemen bij meertalige kinderen (2022)
  • Online leertraject fonologische taalstoornissen (2023)
  • Spraakstoornissen bij kinderen met schisis: een evidence-based behandeling (UZ Gent, 2023)

Info

  • Schoolbezoeken mogelijk, mits toestemming van directie

SAMENWERKING MET SCHOLEN


Bij kinderen met een taal- of leerachterstand werken we steeds samen met de school van het kind. Dit is noodzakelijk om de therapie te kunnen laten slagen.


Therapiesessies op school zijn ook mogelijk, maar deze plaatsjes zijn fel begeerd. Therapie op school is ook enkel mogelijk indien er hiernaast ook regelmatig een therapiesessie in ons kabinet kan doorgaan, dit opnieuw om het slagen van onze behandeling te bevorderen.